Skip to content

Reportaje sobre la Conferencia Europea de la Educación Democrática EUDEC 2012

6 noviembre 2012

Informe de la Conferencia EUDEC 2012

Desde el 28 de julio hasta el 5 de agosto de 2012,   tuvo lugar en la Escuela Kapriole de Freiburg, Alemania, la Conferencia Europea de la Educación Democrática “EUDEC 2012”. Esta conferencia internacional fue organizada por un gran equipo formado por más de 30 niños, adolescentes, padres y miembros del personal de Kapriole, una de las escuelas democráticas más antiguas y grandes en Europa.

Los participantes

Los 419 participantes de la conferencia (entre ellos estudiantes, profesores, padres y profesores) procedían de 27 países de Europa y más allá: Austria, Bélgica, Brasil, Croacia, Dinamarca, España, Finlandia, Francia, Alemania, Grecia, Hungría, Indonesia, Irlanda, Israel, Italia, Lituania, Marruecos, Nepal, Países Bajos, Perú, Polonia, Rumania, Eslovenia, España, Suiza, Ucrania, Reino Unido, EE.UU.

El programa

La conferencia se dividió en dos partes. Durante los primeros cinco días todos los participantes entablaron una planificación auto-dirigida  del programa a través del método “Open Space” : todo el mundo puede ofrecer y solicitar charlas, talleres, grupos de discusión y otras actividades. En este sentido, todo el mundo era responsable de su / propio aprendizaje. Al igual que en muchas conferencias anteriores, este método condujo a una miríada de diferentes talleres y actividades (ver la lista abajo para tener una impresión de lo que se podría esperar para volver a encontrar durante la conferencia del próximo año en los Países Bajos).
Al final de la semana de la conferencia, se utilizaron dos días de “audiencia pública”  para centrarse en la introducción de la educación democrática para el público interesado con charlas ofrecidas por muchos oradores de primera calidad. Uno de los eventos más elogiados fueron los paneles de ex-alumnos de las escuelas democráticas en toda Europa que informaron sobre su experiencia después de haber asistido a las escuelas democráticas y que respondieron a muchas preguntas de la audiencia fascinada.  Puede encontrar una lista de todas las charlas y talleres de la conferencia abajo al final de este informe.

Con EUDEC 2012 se ha dado otro paso importante en la creación de redes y el intercambio en torno a la educación democrática. Se establecieron muchos proyectos nuevos y planes para un mayor intercambio.
Durante la sesión plenaria final, los asistentes expresaron unánimemente su satisfacción e inspiración, y dieron una respuesta positiva y entusiasta.

Lo que la gente dijo …

Muchas gracias por una visión más amplia sobre unas posibilidades que no había conocido antes.” (traducido del alemán)
“… esta experiencia fue muy especial para mí, he aprendido mucho y tengo muchos sueños / planes … un largo camino por recorrer para mí, ya que tengo que intentar mi mejor esfuerzo para aplicar estas enseñanzas maravillosas en Nepal, en nuestras escuelas, orfanatos y en muchas otras instituciones … vuestro ánimo será necesario para siempre. Espero que vuestra colaboración  dará una nueva forma a nuestro mundo y un nuevo camino a nuestros niños / jóvenes. “
“Es difícil describir lo que se siento de estar aquí. Creo que podría tener, por primera vez en mi vida, la posibilidad de experimentar la libertad en su sentido más profundo …. Lo que experimentamos aquí se quedará conmigo para siempre “. (traducido del alemán)

El Fondo EUDEC para las conferencias aumentado con 3000 Euros

Los organizadores de la conferencia de este año están encantados de anunciar que donarán 3.000 euros a un fondo para las conferencias EUDEC que será utilizado por los anfitriones de futuras conferencias para conseguir un poco más de seguridad para la planificación financiera y para ser capaces de mantener las tasasde  futuras conferencias tan bajo como sea posible.

¡Prepárate para EUDEC2013!

EUDEC 2013 se llevará a cabo en los Países Bajos. Estaremos anunciando las fechas y ubicaciones exactas en cuanto esa información esté disponible.

Apéndice: Una miríada de charlas, talleres y otras actividades

Los muchos cocineros no estropearon en absoluto el caldo en EUDEC2012. Se añadió riqueza y variedad. Esta es una lista de todos los talleres, charlas y actividades de EUDEC2012 (en orden alfabético, combinado en diferentes lenguas, espacio abierto y sesiones públicas ):

  • Abschlüsse – wie mache ich Abitur an demokratischen Schulen
  • A child wants to attend our school but does not speak ‘our’ language….(Inclusion)
  • Archery/Bogenschiessen
  • Bike repair workshop
  • Calling for all ex-students of democratic schools. I would love to meet with you to discuss your experiences with life after school.
  • Campfire and music
  • Capture the flag
  • Changing educational policy using direct democracy
  • ‘Children full of life’: a documentary about a teacher who is teaching empathy
  • ‘Children of summerhill’ professionel film 60min (good sound) + diskussion
  • Clown workshop
  • Coaching: Klarheit schaffen, Ziele setzen
  • Community Language Learning. Learn polish! interesting technique
  • Conversations with teammembers and parents about children. How to get to the essences and how to support children through field-work
  • Critique my project. ChangeThefuture co uk – building a revolutionary website enabling the public to redesign the education system democratically. Presentation & discussion; incl. my short documentary trailer. Inspired by Wikipedia, Avaaz, Change.org, Facebook, Quora, Openideo, ourfutureplanet etc.
  • Dance party
  • Das große EUDEC-biokabaret-party-talentfest mit Frankie T.London
  • Democratic and inclusive education – innovative siblings. Demokratische und inklusive Bildung – innovative Geschwister
  • Democratic Art and Design College
  • Democratic education in central-eastern countries
  • Democratic education in France
  • Democratic education in Ukraine: how to survive in a non-democratic state (schools ‘Athens’, ‘Eidos’ and ‘AIST’)
  • Democratic online school – revolutionizing online education
  • Democratic Schools. Why we need them and how we can assure ourselves and others that they are working successfully. Demokratische Schulen – warum sie gebraucht werden und wie gesichert werden kann, dass sie erfolgreich arbeiten
  • Democratic university, ideas? experience, possibilities?
  • Democratic education and research: Education – How to do it? Comparative Studies – What facts exist? Desiderata – What needs to be investigated?
  • ‘DERK’ – Democratic Education Research Kickstarter – Part 1: Let’s brainstorm together: What do we want to have researched in our democratic schools? What research would be very interesting or valuable to do?
  • ‘DERK’ – Democratic Education Research Kickstarter – Part 2: Making a concrete action plan for the next decade
  • Different ways of democratic living and learning or just a copy of ‘adult’ democratic world?
  • Discussion about problems of the current school system: How can we improve it so it gets closer to a democratic school, and is it possible to transform it?
  • Discussion: Role of parents at your schools
  • Diverse Sfumature Nell’ Educazione Democratica Confronto Tra le Realta in partenza. Davanti alla sabbiera
  • Eine einfache Art Musik zu lernen durch visuelle Hilfsmittel – ganz kurze Einführung der ‘Idee’ – gemeinsames Ausprobieren – Feedback, Diskussion.
  • Eltern an demokratischen Schulen – Parents at Democratic Schools. How to work with them as a staff member?
  • EUDEC AGM
  • EUDEC Diploma Feedback and Plans for the future
  • EUDEC fundraising work group. Help us plan Eudec’s fundraising stragtegy & plan a teachers seminar
  • EUDEC’s coolest non existing BAND – bring an instrument or/and your voice
  • EUDEC’s Geographical Membership Policy – Time to move on?
  • ‘Europäischer Stabilitätsmechanismus’ EMS – Wie gefährlich ist der Putsch auf allen gesellschaftl. Ebenen?
  • Exchange between schools
  • Excursion to Kaiserstuhl
  • Feedback on the EUDEC information chart (that schools fill in) and what should be the Core Criteria
  • Film about ‘Children in nature school in Indonesia’
  • Filmmaker meeting – everyone who has film-making equipment should join
  • Film Nathan der weise weg
  • Films about democratic schools
  • Find out about EUDEC as an organisation
  • First aid for schools in legal trouble
  • Four paradigms of learning, communication and development of society (this can help you to distinguish what choices to make) or what is learning?
  • Fragen, was man alles bei einer Schulgründung in Deutschland bedenken muss
  • ‘Freie Schulen in unfreien Ländern’ Welche Einschränkungen erwarten uns in der EU. Free Schools in unfree countries
  • Freiwilligendienste bei EOS Erlebnispädagogik (Stock-Kampf/Spiele/Ko-ops)
  • Fußball – Footbal on the footbal pitch behind the Kapriole
  • Games and other ways to learn a language. Exchange and try other games we like and which include the possibility to learn a language
  • Games Games Games
  • Games! Move, practise, invent!
  • Gründungsgruppen
  • Handbuch Demokratische Schulen
  • Harp-workshop: Learn how to play the harp! – Harfen-Workshop: Lerne Harfe spielen!
  • Having an office in EUDEC? Find out more about being in Council, Oversight Comitee or auditors.
  • Hostility to Democratic Education. Ablehnung Demokratischer Erziehung
  • How can we create tolerant school communities to avoid the necessities for punishment?
  • How can we face in a powerful way, the challenge of this time? Tools & experience – Introduction to the deep-ecology work or ‘the work that recommends’
  • How can we manage to work with democratic education at state schools?
  • How do children develop language at your school (without methods) reading, writing?
  • How do democratic schools contribute to a democratic culture (vs. democracy as a ruling technique)
  • How does the development of the child affect the role of the adult/staff member?
  • How do my thoughts and words influence my reality? How do I create my life? What is my influence on society?
  • How do we actively deal with emotions at school?
  • How to help children/young people deal with their emotions?
  • How to use Focus
  • Il cAsilo’: an italian democratic experience with children aged 1-3
  • I’m interested in your experience! Learning and/or teaching a foreign language at a democratic school
  • Independant A-Level project ‘methodos’. Abitur in Eigenregie – die Arbeit von ‘methodos’ in Freiburg
  • Informal learning – becoming educated without knowing. Informelles Lernen – sich bilden ohne es zu merken
  • Intuitives Spielen. Gruppenspiele/Bewegungsspiele
  • Is democratic education for everyone? Discussion/exchange
  • Is Open Space just ‘fun’ or ‘light’? Is the assembly ‘serious’ and ‘businesslike’? I want to question that.
  • Juggling
  • Legal group planning session
  • Legal Strategy. Create EUDEC Network
  • Little songs in many languages (7?)
  • Living with Democratic Education for 50 Years. 50 Jahre Leben mit demokratischer Erziehung.
  • MentorInnen an demokratischen Schulen – Umsetzungsideen?; Mentoring at democratic schools – how to organize it?
  • Methods and experiences of decision making and conflict resolution
  • Music ‘jam’ session
  • Music relaxing session
  • My favorite YouTube Clip
  • Networking democratic schools with an online study system
  • Non-violent communication as attitude, NOT technique. Introduction, exercise small videoclips
  • Österreichisches EUDEC Member Meeting
  • The method we use for learning a foreign language (TPRS) – Students & Teachers from the Freie Schule Leipzig
  • Parents at democratic schools -joy and fear
  • Post-assembly Reflections. Come and discuss and reflect on past EUDEC assemblies/ AGMs / Conferences with the aim of improving them
  • Power of Playing: What is playing, why do children do it and why is it necessary?
  • Presentacion de la Escuela Democratica de Huamachuco, Peru
  • Public Relations (PR) Workshop – get your school noticed
  • Raising global consciousness and inner spirituality
  • (Real) democratic education in France – does it exist ? – can it be done?
  • Replacing EUDEC’S Guidance Document with something you can read
  • Rituals in school: Ritual analysis as a tool to understand what schools do, what is done in schools
  • Roundspeak: Another way of doing assemblies: effective decision making, bringing up everyone’s wisdom, getting out of a meeting with more energy. Practiced and developed in Iederwijs
  • Rules and regulations. How to create a connecting environment with less rules?
  • School ‘AIST’ invites to the workshops: handmade (ukrainian doll, mini postcards, small bodypainting) and also, if you like, singing or playing instruments
  • School life – a film about ‘Sanggar Anak Alam’ (Salam) – a school in Indonesia
  • Self-managed learning at a democratic and inclusive school: the Kapriole. Selbstbestimmt lernen in einer demokratischen und inklusiven Schule: die Kapriole
  • Sharing all our personal knowledge about assisting alternatives and possible solutions to current society
  • Tap Dance
  • Teachers from democratic schools talk about their job (and experiences, personal process…)
  • The architecture of the Kapriole, the building, the land, the impact on people
  • Theater
  • The democratic education phenomenon in Isreal. Das Phaenomen demokratischer Bildung in Israel
  • The marriage of democratic & inclusive education
  • The silly language experiment / Sprachblödeleien: The aim of the experiment is to collect as many languages as possible in one room to trade simple words and phrases
  • Values-based education – dreams, experiences and challenges of Nepal
  • Visita guidata in italiano della Kapriole
  • Vor-und Weiterbildung von LehrerInnen an demokratischen Schulen
  • What do you (as students or former students or adult students of a democratic school) appreciate about the democratic education and what are the challenges in your opinion?
  • What is a Sudbury School?
  • What is the main purpose of education?
  • What should we talk about?
  • What to do when you have to teach an English lesson but lost your voice!
  • When is the intellect ready to start democratic learning? Including children from difficult backgrounds, social possibility of a democratic school – questions and answers
  • Who can share experience with decision making in school assembly?
  • Wie kann EUDEC Gründungsgruppen unterstützen?
  • Wie kann ich demokratische impulse zu nicht demokratischen Strukturen geben. (Pädagogische ebene/Praktische Erfahrung)
  • Women’s circle, meditate & share
  • Working with boys at free schools – practice, ideas, concepts, questions
No comments yet

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s

A %d blogueros les gusta esto: